Rezeki Mestilah Ada Banyak Duit…baca ni dulu sebelum korang tersasar jauh

HAKIKAT REZEKI
==============

Ada seorang lelaki Muslim Rohingya tinggal di Kemaman. Kerjanya di waktu pagi, sebagai tukang rumah, petangnya sebagai pengutip besi buruk, dan hujung minggu membantu mesin rumput dan kerja-kerja pembersihan.

Ada anaknya belajar di PASTI ADAM, yang mana pihak PASTI enggan menerima bayaran yuran darinya kerana kedaifannya, dengan niat ingin menolong. Si ayah menolak bantuan yang dihulurkan.

Menurut Pengerusi PASTI ADAM, Si Ayah tidak pernah gagal membayar yuran, sedangkan ramai ayah ibu yang berkereta mahal, selalu menangguh bayaran yuran. Bahkan ada yang sangat berkira bila pihak sekolah meminta bantuan derma untuk program sekolah.

Ini perbezaan antara nampak kaya dengan hakikat kaya yang sebenar. Kaya tidak semestinya nampak mewah, tetapi rezeki yang ada cukup untuk keperluan, dan mereka boleh menikmatinya, sehingga ada lebihan untuk disedekahkan pula kepada orang lain.

Kadangkala, ada orang yang kerja keras, pendapatannya lumayan, mereka tidak mampu menikmati nikmat rezeki yang ada sekalipun memiliki harta yang banyak kerana kekangan kesihatan, kekangan masa, dan pelbagai halangan lagi.

Ada pula orang menikmati keluasan rezeki, di sebalik harta yang sedikit. Mereka nampak “biasa-biasa” tetapi jiwa mereka tenteram, mereka tidak dijerut hutang, makan-pakai cukup-cukup sahaja.

Dalam dua tahun saya terlibat dengan industri emas, kebanyakan orang yang berpendapatan sederhana dan rendah lah yang paling konsisten menabung simpanan emas berbanding orang high income.

Walaupun secara logik, sepatutnya kadar simpanan orang high income lebih besar dari low & intermediate income.

Keupayaan menyimpan menunjukkan seseorang itu memiliki disiplin dalam urusan kewangan.

Sesiapa nak buka akaun simpanan emas, boleh PM tepi ye? 😁👌

Muhammad Daniel Nelison
Authorised Dealer Public Gold
PG00101715
📱http://segramsebulan.wasap.my

Leave a comment